In het 3e leerjaar – periode mei 2012
Andere naam: Move…, In beweging, Op wieltjes, ... (ik ben nog op zoek naar een leuke naam)
Leerinhouden:
Op Ketnet is er veel informatie te vinden over verkeersveiligheid (quiz, verkeersberoepen, veilige uitvindingen, BIVV):
http://karrewiet.ketnet.be/ketnet/subsites/karrewiet/html/dossier/verkeersveiligheid/index.html
De site “Ik ben voor”: verkeerswetgeving, campagnes en acties:
http://www.ikbenvoor.be/homeBURGERS_NL.aspx
Op de kinderwebsite van VPI (VerkeersPedagogisch Instituut) vind je een quiz, info over verkeersborden, kleurprenten, afspraken in het verkeer, … :
http://www.verkeervpi.be/verkeersland/index.php
De website van VPI zelf is interessant om als leerkracht meer terug te vinden:
http://www.verkeervpi.be
Dit kreeg ik door van mijn mentor:
http://karrewiet.ketnet.be/ketnet/subsites/karrewiet/html/dossier/verkeersveiligheid/index.html
De site “Ik ben voor”: verkeerswetgeving, campagnes en acties:
http://www.ikbenvoor.be/homeBURGERS_NL.aspx
Op de kinderwebsite van VPI (VerkeersPedagogisch Instituut) vind je een quiz, info over verkeersborden, kleurprenten, afspraken in het verkeer, … :
http://www.verkeervpi.be/verkeersland/index.php
De website van VPI zelf is interessant om als leerkracht meer terug te vinden:
http://www.verkeervpi.be
Dit kreeg ik door van mijn mentor:
Voor het thema verkeer moet er zeker aandacht geschonken worden aan:
- de soorten verkeersborden en hun betekenis;
- De fiets en hoe je je als fietser veilig gedraagt en aan welke regels je je moet houden;
- het veilig oversteken van kruispunten.
Ik kan ook gebruik maken van het verkeerspark van de school. En ik krijg 5 lesuren voor mijn thema!
Leerplandoelen:
Mens en samenleving
Regels
5.9 Kinderen beseffen dat ze door verkeersregels strikt toe te passen zichzelf en anderen beschermen en ze handelen daarnaar.
Regels
5.9 Kinderen beseffen dat ze door verkeersregels strikt toe te passen zichzelf en anderen beschermen en ze handelen daarnaar.
Mens en ruimte
Mobiliteit
9.16 Kinderen bewegen zich op een verantwoorde manier en dragen zo bij tot de eigen veiligheid en die van anderen.
9.19 Kinderen ontwikkelen een verantwoord en vaardig fietsgedrag.
Mobiliteit
9.16 Kinderen bewegen zich op een verantwoorde manier en dragen zo bij tot de eigen veiligheid en die van anderen.
9.19 Kinderen ontwikkelen een verantwoord en vaardig fietsgedrag.
Concrete lesdoelen:
De leerlingen kunnen verkeerstekens, -borden en –regels correct naleven.
De leerlingen kunnen zich veilig verplaatsen langs een voor hen vertrouwde route.
De leerlingen kunnen de gevaarlijke verkeerssituaties in de ruimere schoolomgeving lokaliseren.
De leerlingen kunnen zich veilig verplaatsen in de ruimere schoolomgeving.
De leerlingen kunnen een veilige fiets gebruiken.
De leerlingen kunnen als fietser vaardig rechts en links afslaan.
De leerlingen kunnen genieten van hun fietslesje op het verkeerspark.
De leerlingen kunnen zich veilig verplaatsen langs een voor hen vertrouwde route.
De leerlingen kunnen de gevaarlijke verkeerssituaties in de ruimere schoolomgeving lokaliseren.
De leerlingen kunnen zich veilig verplaatsen in de ruimere schoolomgeving.
De leerlingen kunnen een veilige fiets gebruiken.
De leerlingen kunnen als fietser vaardig rechts en links afslaan.
De leerlingen kunnen genieten van hun fietslesje op het verkeerspark.